2008-02-29

.. وقبلت التحدى !!

كان حبك لى تحدياً ..
ليس فى الفوز به .. بالعكس انا لم افكر يوماً فى اجتذاب حبك ..
لكن فى مواصلة الطريق معك ..
رغم ان طريقنا كان غامضاً .. ملؤه الضباب .. بل والاشباح المخيفة ايضاً ..
الا اننى قبلت التحدى ولم ارفض يداك المدودتان اليا ..
اخترت ان اواصل معك الطريق وحين اخترت .. اتضحت معالمه ..
ورأيت فى الافق البعيد جنة .. لا ادرى بعد حقيقة هى ام سراب ..
قبل ان اقبل التحدى ..
وقبل ان اختار طريقى معك .. فكرت كثيراً ..
فأنت حبيبى ترانى اميرة متوجة ..
ترانى ملاكاً طاهراً ..
ترانى طفلتك التى تتمنى لو تريها العالم كله بعينيك ..
وكان التحدى ...
كان التحدى هو ان اكون بالفعل اميرة ..
لا اخفى عليك سراً .. انا اعشق ان اكون اميرة ..
وطالما حلمت بمن يرانى ويريدنى اميرة ..
كان التحدى ان اظل اميرة وانا اكافح كل يوم كى اصل لحلمى ..
ان اظل اميرة وانا اتعذب كل يوم من حافلة الى حافلة كى اصل الى جامعتى ..
ورغم هذا قبلت التحدى ...
ثم كان التحدى ان اكون ملاكاً وانا اطعن من كل جانب ..
وارى الغدر فى عيون اغلب من القاهم ..
ان اظل ملاكاً وانا ارى نظراتى البريئة ، الطفلة تصطدم بنظرات كراهية وحقد وحسد وغيرة ..
لكن حبك كما السحر ، عندما تسلل بداخلى محا من قلبى اى اثر للكره ..
اى اثر للحزن ..
اى اثر للرغبة فى الانتقام ..
تلاشى كل شئ ، وكأنما يفسحون مكانا لحبك الجياش ..
وكان التحدى ان اكون طفلتك ..
فوجدتنى بالفعلة طفلة بين يديك ..
وجدتنى قادرة على نسيان كل ماتعلمت ورأيت وعرفت فى حياتى ..
والتحقت بصفوف مدرستك الاولى ..
وتعلمت ان ارى بعيناك الدنيا ..
قبلت التحدى وكان اجمل تحديات حياتى ..
واكثرها ربحاً على الاطلاق ..

هناك 7 تعليقات:

  1. انا اول تعليق

    لاسف خسرتى التحدى يا افندم

    تحياتى

    ردحذف
  2. كلامك رائع وجديد
    تحياتى لأسلوبك المنفرد وكلماتك المتميزة
    تحياتى لقلمك الجميل وعقلك الساحر
    بوست رائع
    أتمنى لك النجاح الدائم
    محمود

    ردحذف
  3. ازيك ياقمر
    ايه الجمال ده؟
    اسلوبك رائع
    وعلى فكره الحبيب هو من يترك بصمه فى حياة من احب
    وجميل ان الانسان لما يحب
    حبه ده يكون سبب فى تحسنه مش تأخيره لورا
    سلاااااااااااام ياسارورتى

    ردحذف
  4. كفرواى : مع كامل احترامى لرأيك ، انا كسبت التحدى .. ولانه تحدى خاص جدا فمافيش غير اقرب المقربين لبا اللى يعرفوا انى كسبته

    ردحذف
  5. محمود : ميرسى بجد ليك حقيقى تعليقك شرفنى وشهادتك اعتز بيها .. شكرا جدا

    ردحذف
  6. دودو : وحشاااااااااااااانى يا بنوتة اووووى ، انتى اللى ايه الجمال دا بجد كلامك جميل وصحيح وانا معاكى فيه ياقمر
    نورتينى يا حبوبتى

    ردحذف
  7. انا اول مره ازور مدونتك
    لكن مش هتكون اخر مره
    حاله جميله وجو لذيذ يسود مدونتك
    واهنيكى على رقه كلامك وعذوبه افكارك
    تحياتى ليكى يا بنوته لاسعه فى زمن قلما نجد فيه اللسعين

    ردحذف

Say something...