لعلمك

لعلمك

إقرأ لي

دخلوا بكليك شمال :D

Blog Archive

الثلاثاء، مارس 25، 2008

postheadericon امرأة بألف وجه ...






يقولون عن صاحب البالين كاذب .. وصاحب الثلاثة منافق ..



فماذا عنى ؟؟!! ماذا عنى وانا مشتتة بين الف هدف ووجهة ؟؟!!



ماذا عنى وانا اعلم انى لا أكذب ولا انافق

لكنى اركض وكاننى فى صراع مع عمرى الذى اشعر انه يسرق من بين يديا ؟؟!!



اشعر انى امرأة بالف وجه ..



لى مرة وجه ملاك واخرى اكون اكثر شرا من الشياطين ..



احيانا اغفر كما لو كنت قديسة واحياناً اقسو كما لو كان قلبى قد من الفولاذ !!



احيانا اثور ثورة عارمة لأتفه سبب واحيانا اكون اشد برودة من ثلوج سيبريا امام اصعب المواقف !!



يتهمنى الكثيرون بأنى لا اشعر بآلامهم واحيانا اشعر وكأنى احمل بداخلى هم البشرية بأسرها !!

يتهموننى بالغموض و يحملوننى ذنب حيرتهم فى فهمى .. وانا نفسى لا افهمنى

لا افهم لحيرتى سبب ولا لركضى نهاية ..

لا اعرف لآمالى حدوداً ولا ارض ..

احياناً اكون طفلة بقلب برئ ، بسذاجة لا متناهية .. واحياناً اشعر انى عجوز فى الثمانين ، افهم كل هذه الدنيا حتى زهدتها !!

يالهى .. انت ملاذى الوحيد .. يالهى ساعدنى ضع لحيرتى حداً ..

ازل كل وجوهى التى اقسم انى لا اتصنعها ابداً .. بل اكاد اقسم انى خليط غريب من كل هذه التناقضات ..

ساعدنى ياربى واجعل لى وجها ً واحداً ..

لا يهمنى ان احبه او اكرهه .. لكن يهمنى فقط ان اعرفه .. ان اعرف لنفسى وصف اجيب به من يسألنى من أنا ..

-------------------------

ملحوظة قبل ان تضع تعليقاً : لى الف وجه وليس الف قناع .. هناك فرق

14 بوينتس أوف فيو:

kafrawy يقول...

كلنا هذة الوجوة يا عزيزتى

سارورة يقول...

ربنا يطمنك يا كفراوى .. انا كنت خلاص قربت اتجنن

عمو احمد يقول...

انا برضو رائى زى كفراوى كلنا هذه الوجوه,بس اكيد فى وجه هوه الى ممكن نقول انه الكبير بتعاهم او ريسهم
ملحوظه:ياريت توضحى قصدك ايه بوجوه مش اقنعه؟
تسلملنا دماغك

سمراء يقول...

عزيزتى سارة اطئنى لست لوحدك فيما تشعرين فحين قرأة حروفك كانى اقرأنى فيها فكل منا يظن انه وحيد فيما يشعر لكن لو تعلمين بما يدور خلف ما تخفيه كل ابتسامة او كل حزن لعرفتى ان ما بك هو نفس ما بهم لا يمكننى سوى انا اقول ان النفوس البشرة اكثر تعقيد من فهمنا أليها ونحن اكثر تعقيد عما نبدو عليه من بساطة فى اعيون انفسنا

دومتى بخير اختى

mohamed يقول...

اولا انا عرفت مدونتك عن طريق مدونة منحنيات .. اما بالنسبة لموضوع البوست بتاعك فكنت بكلم مع واحد صحبى فى الموضوع ده الواحد فعلا مش عارف نفسه هو مين بالظبط من وسط كل الكراكيب اللى جواه ، وفى مقولة انا امنت بيها بتقول لو عرفت نفسك حتطير .. عشان كده ما حدش بيطير .. تسلمى

صوت من مصر يقول...

انا عندى مليون وجه لكن اعرف اغيرهم وقت ما انا عايز

أحمد منتصر يقول...

كل موقف وله طريقة التعامل معاه يا بنتي :)

mnoon يقول...

إزيك ياساره
وحشتينى
بخصوص الألف وجه متخافيش كلنا كده
طبيعى هتمرى بدور الطيبه
وبدور الشريره
ويمكن فى نفس الوقت
أنا شخصيا كل ساعه بوجه غير التانى
مع نفسى حاجه
ومع أهلى حاجه
ومع صحابى واحده تانيه خالص
ومع صحاب تانيه
حاجه برضه تانيه
متخديش فى بالك
أصل مره واحد خد فى باله
فهم
سلااااااااااام

سارورة يقول...

كفراوى : كلامك فعلا صح .. تقريبا الوجه دا اللى غالباً الناس بتوصف الانسان بيه ، ولما بيشوفوا باقى الوجوه بينصدموا ..

اما بالنسبة لموضوع القناع والوجه ، فانا اقصد ان دى اوجه حقيقة مش اقنعة بمثلها .. يعنى حاجة طبيعية فيا مش كدب وتمثيل

نووووووووتنى يا عمو احمد

سارورة يقول...

الجميلة سمراء : معاكى حق فعلا .. النفوس البشرية دى اعقد حاجة فى الدنيا حتى لو كانت شخصيات سوية مش معقدة .. بردو فهمها صعب ..

سارورة يقول...

اولا انا عرفت مدونتك عن طريق مدونة منحنيات ..

-----------------

يادى النور يادى النوووور

خطوة عزيزة يا محمد انت وكل اهل منحنيات وكل حبايب عمو احمد

==============

اما بالنسبة لموضوع البوست بتاعك فكنت بكلم مع واحد صحبى فى الموضوع ده الواحد فعلا مش عارف نفسه هو مين بالظبط من وسط كل الكراكيب اللى جواه ، وفى مقولة انا امنت بيها بتقول لو عرفت نفسك حتطير .. عشان كده ما حدش بيطير .. تسلمى


------------------

يااااااااااااااااه كلامك جه على الوجيعة اهو انا بقى نفسى اطير بجد

بس شكلها كده مستحييييييييل

سارورة يقول...

صوت من مصر : بحسدك على انك بتقدر تغيرهم فى الوقت المناسب .. مشكلتى انى دايما الوش الغلط بيظهر فى الوقت الغلط ..

سارورة يقول...

احمد منتصر : دبرنى يا وزير ، دبرنى اعمل ايه وانا زى ما قلت قبل كده كل كتير اوى بتظهر وجوه مش فى وقتها خالص ؟؟!!

سارورة يقول...

إزيك ياساره
وحشتينى

----------

وانتى اكتر يا منمن بجد
وحشااااااااااااااااانى مووووووووت ونفسى اشوفك

عايزين نشوف الموضوع دا بجد لأنى نفسى اشوفك واتكلم معاكى

================

بخصوص الألف وجه متخافيش كلنا كده
طبيعى هتمرى بدور الطيبه
وبدور الشريره
ويمكن فى نفس الوقت
أنا شخصيا كل ساعه بوجه غير التانى
مع نفسى حاجه
ومع أهلى حاجه
ومع صحابى واحده تانيه خالص
ومع صحاب تانيه
حاجه برضه تانيه
متخديش فى بالك
أصل مره واحد خد فى باله
فهم
سلااااااااااام
----------------
هههههههههههههه
كده هتخلينى اخد فى بالى علشان افهم واطييييييييير واحقق حلم حياتى

ربنا يطمنك يا منمن انتى وكل اللى علقوا حسيت بجد انى مش لوحدى

المتابعون

اعتبرها بيتك ♥

وِش القفص

خليك ورايا

دليفري..