2009-02-27

كوباية



مش دايماً لما يكون نص الكوباية فاضي النص التاني يكون مليان

ممكن يكون نص الكوباية فاضي والنص التاني مكسور



2009-02-25

عن " وحوحة " القلوب أتحدث

كنت بدعبس في كتاب فيه مقالات للكتاب الاكثر من رائع ( يحي حقي ) شوفت مقال جه ع الجرح بجد

وقولت عبقرية فعلاً ان يحي حقي يكون كاتب مقال من مش اقل من عشرين سنة وينطبق ع حالنا دلوقتي

كان بيتكلم عن ابواب " انا عندي مشكلة " " اريد حلا" والافلام الهندي اللي بتحصل فيها وعن البرامج اللى كده في الراديو والتلفزيون .. وكان محمووووووووووووق اوي يا عيني ودمه محروق ويقول الكلام دا المفروض يترمي في الزبالة مش يتنشر .. دي حاجات مالهاش لازمة
.. دا ايامهم  يعني قبل ما اسامة منير يطلع يعني كان زمان يحي حقى مات بالشلل الرعاش لو عايش عصرنا المزدهر دا  وقال ع اللى بيبعتوا الحاجات دي والبرامج دي .. " صفحات وبرامج وحوحة القلوب "

انا بصراحة عجبني التعبير ا ووووووووووووى ومش راضي يطلع من دماغي

خاصة انا الفترة دي بعاني من فترات استماع مكثفة للراديو فروحي طلعانة من برامج وحوحات القلوب دي

ولا باب انا عندي مشكلة اللي في الجمهورية - مش عارفة اسمه باالظبط بس اقصد اللى مختص بكده يعني - مسخرررررررررررررة

وشلل بقى تحس ان احنا عايشين في بيت ......... كبير في البلد دي

في كام نقطة بتشلني في البرامج دي

نمبر وان : اني واثقة ومتأكدة ان مافيش حاجة اسمها حد يحل لحد مشكلة من خلال كلمتين عرفهم عن المشكلة

اذا كنت انت يا اخي معكوك في المشكلة من ساعة ما بدأت ومش عارف تتنيل تحلها عم فراكيكو بقى هو اللي هيحلها ؟؟

وهيحلها وانت حاكي من طرف واحد ؟ طب بزمتك انت هتبقى مرتاح للحل دا يعني ؟؟

طب سيبك من دا كله هل يعني انت ماتعرفش اي حد في الدنيا من قرايبك ولا اصحابك ولا اي حد بيفهم خالص في الدنيا ؟

يالهوى دا انت لو كده تبقى دي في حد ذاتها مشكلة


نسيبنا من دي وندخل ع اللي بعده

نمبر تو .. فذلكة حضرة المذيع وهو بيرد ع الاسئلة .. شلل بجد .. تلاقي حضرته تقمص دور الحكيم ايسوب

وركب اجنحة الملايكة بقى وعم المتسامح الغفور اللي مش عارف ايه

واكنه عمره ما غلط ولا في مذيعة ع الشلل الأوسط بتحسسني انها بتنيم عيل صغير او عايزة تضحك ع عيل بمصاصة بدل الشيبسي


وغير كده بجد ماعرفش ازاي مش بيحس ان اللي باعت الرسالة دا بيشتغله ومفبرك الحكاية

الناس بتبعت حكايات خيال علمي بجد

ماحدش ينقعني مثلاً ان في واحدة ف واحد اعتدى عليها ( اعتدى عليها اوى يعني مش ضرب ولا كده ) و ليها نفس

تسمع الراديو وتبعت لهم تقول لهم اعمل ايه ؟؟

وكل الدنيا اصلا عارفة ان المذيعة هتقولها

( انتي ضحية انتي مالكيش ذنب لازم تقولي لبابا وماما )


النقطة اللي بعد كده بقى هي ان الناس بقت تحب تتفضح يا اما بقت شايفة ان دى مش فضايح

بجد حاجة بقت تحسسك بقرف من المجتمع دا

الكل بيخون وعااااااااااادى

والكل بيغلط مع الكل وعااااااااااادي

دا انا مرة سمعت واحد في اسامة منير

بيقول آل ايه يا خويا بقاله سبع سنين بيحب في واحدة متجوزة وهي بتحبه

وآل ايه اكتر حاجة عجباه فيها انها على خلق ودين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طيب بلاش هم الاتنين متخلفين عقلباً الاستاذ بيقول

ان اهلها واهله عارفين وعزمها عنده في بيتهم وعزمته في بيت اهلها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آخر حاجة بقى فييييييييييييييييييين ميثاق الشرف الاعلامي ؟؟

فيييين القوانين بتاعة الاعلام والاهداف والحاجات بتاعته اللى فالقيننا بيها 3 سنين في الكلية ؟؟

انا فاكرة انى درست انه ممنوع في برامج الاجتماعيات ان المذيع ينصح المستمع بالطلاق علشان المجتمع ما يتدمرش

اومال القرف دا بيعمل ايه في المجتمع ؟؟؟؟؟؟

حاجة تحرق الدم

نسيبنا من وحوحة القلوب بقى واحكيلكم عن كمان حاجة تحرق الدم

امبارح وانا هائمة ع رجلي ف الكلية شوفت يافطة بتقول ان في فيلم تسجيلى عن محمود درويش هيعرضه نادي الأدب ف الكلية

انا كان هاين عليا ارقع زغروطة في وسط الكلية لأسباب كتيرة

اولها اني اول مرة اعرف ان في نادي ادب في الكلية

تانيها اني بمووووووووووووت في محمود درويش

واحنا معديين ع اليافطة واحدة لما شافتني انشكحت اوي قالتلى هوا قريبك ؟؟ كنت هلطم تاني هههههههههههه

المهم روحت النهاردة مخصوص علشان احضر بصراحة محمود درويش ينفات له بلاد

روحت متأخر لأن كل شوية واحدة تقابلني ترغي معايا شوية

فحظى الاغبر اني قعدت ورا


بس قولت مش مشكلة

وفرحت اوى كل دوووووووووووووووووووول بيحبوا محمود درويش ؟ هو يستاهل بصراحة

المهم

حصلت مشكلة في الصوت فالطلبة قاعدة تتكلم

بنت قدامي بقى استفزتني اوى فخبطت عليها اكلمها علشان تحس ع دمها

بقولها بابتسامة عريضة وكل ذوق

انتى بتحبي محمود درويش بقى علشان كده جاية صح

تمهيداً لأنها تقولى اه فاقولها واحنا كمان فخلينا نسمع بقى

لقيتها بتقول لى مين محمود درويش انا ماعرفوش انا عايزة عبد الباسط حمودة هأ ها ها ها

وقعدوا يضحكوا هي وصاحبتها

فبعدين قولتلها وانا بحاول ابتسم اومال قاعدة لحد دلوقتي ليه علشان تحضرى لحد مش بتحبيه

قالتلي : ميعاد الاتوبيس !!!

سكتت وضاعت فرحتى واملي وعٌمري وكل العيلة :(






2009-02-21

ناثر البخور .. وناثر السحر أيضاً

ناثر البخور للكاتب - والمدون أيضاً - طارق عميرة احدى الدرر التي ظفرت بها في معرض الكتاب .. قرأتها عدة مرات وليس مرة واحدة لكثرة ما فيها

من احساس يداعب المشاعر

ويدفعها الى الامتزاج بالسطور .. لن أطيل التقديم لها فهي لا تحتاج


سوف أكتب رأيي المتواضع

عن كل قصة ، وسأحاول بشدة

ألا احرق محتواها كي لا أفقد

من لم يقرأها بعد متعة

استكشافها بنفسه

( ما فوق الحب )

امتزجت دموعي بابتساماتي ، ثم بكيت طويلاً في النهاية
عبرت عن اسوأ كوابيس واروع احلامي في نفس الوقت يا طارق ، اختيار موفق بشدة أن تجعلها الأخيرة في المجموعة فلا أظن انه هناك من يمكنه مواصلة القراءة بعدها من كثرة دموعه

( الأرجوحة )

داعبت الطفلة التي تأبى الاعتراف بمرور السنين في داخلي خاصة وأنا أدمن أنا أقضي ليالي الصيف على أرجوحتي في ظلامٍ دامس ووحدة تامة إلا من قطتي .

( أيهما يصلح ؟)

رسالة اتمنى لو يفهمها كل رجل ، تميزها يأتي من كونها من إبداع رجل .

( هل يبكي الرجال ؟ )


شعرت بين السطور أنها تحبه أضعاف أضعاف ما يتخيله .. حتى أنها تخشى عليه أن يذرف دمعة واحدة ، هو يحبها بالتأكيد .. ولكنه القدر !!


( ماذا يفعل ؟ )


أعجبتني جداً جداً ، ولا أخفيك سراً هي أول قصة قرأتها في المجموعة ، وان كنت أرفض ما يفعلانه ، تتميز عندى بذكرى باسمة أظنك تعرفها يا طارق

( شجرة الحب )

استمحيك عذراً سأنحي العربية الفصحى إلى جانب ، لأني متغاظة منك اوى اوى اوى اوووووووووووى

كان نفسي بقى النهاية اوضح من كده

انا خمنت اللى حصل بس بردو يعني كنت قول اي حاجة تأكد أي حاجة


( ولتذهب الرؤية )

بالرغم من توقعي لنهايتها الا انني عشت معه كل لحظة عاشها .. التوتر ، الترقب ، الأمل ، الخوف من ضياع الأمل

لحظة نزع العصابة من على عينه ، بل وكأنني عشت اليومين الفاصلين بين حال وحال

ودهشته وهو يتأمل المدينة كدهشة الطفل القروي الذي يرى مدينة ملاهي لأول مرة في حياته .

( نشوة ألم )

تفاعلت معها لدرجة البكاء .. للمرة الثانية أقول اني قرأت في سطورك احد أسوأ كوابيسي

( ناثر البخور )

الأسم وحده اسطورة ، قبل قراءتها لم أكن أتخيل قصتها ، مسست قضية دائماً ما شغلني
حين أضبط نفسي متلبسة بالحكم على الناس بمظاهرهم و اصدار حكم ظالم فيما يخص ماضيهم وحالهم الآن . ولكنني كنت أتمنى أن تنتهي عند جملة
(( ومن يومها لم أره قط )) وتتريك حكمة القصة وهدفك منها لذكاء القارئ

( خطأ واحد )

في رأيي تمثل قمة واقعية الخيال

( جنون الأيام )

أكاد اكون عشتها وتكررت معي آخر مرة قريباً جداً حين لم أدرك أن اليوم كان الخميس الا في الثانية من صباح الجمعة عندما فتحت المذياع !

( بلدة جديدة )

مآساة أن تحاول الهروب من نفسك !

للحديث بقية مع عبارات آسرتني في المجموعة ومع بعض النقاط التي أتمنى أن تفكر بها - يا طارق -

وسأبدأ بالنقاط التي أتمنى أن تفكر بها ، قد أكون صائبة وقد أكون مخطئة هو في النهاية رأيي الشخصي

1/ في بعض القصص لم أحب الوصف الطويل لأنه يشعرني أني تائهة بين السطور.

( مثل قصة ناثر البخور )

2 / في بعض القصص تطيل شرح نقطة ما مما يشعرني انك خرجت عن القصة الأساسية .

( مثل قصة ولتذهب الرؤية حين كان الراوي يحكي عن البائع الذي استغل ان عم شوقي كفيف ... الخ )

3/ في قصة شجرة الحب ، لا اشعر انه من المنطقي في عرفنا ان تجلس فتاة مع شاب تحت شجرة كل ليلة دون حتى أن يتساءل عنها أهلها
أو يشعر بها أحد الواشون ، كما أن وجود الأشجار والمناطق الخالية يتفق مع كونهم في ريف أكثر من مدينة


وأخيراً بعض العبارات والفقرات التي أعجبتني بشدة

" الأبنية الفاخرة تطل من كل مكان بطوابق يفوق عددها عدد الطوابق التي يمكن أن يسقط من فوقها في أسوأ كوابيسه "

( خطأ واحد )

" التفرد ليس أن تفعل ما لا يجروء الآخرون على فعله ، بل أن لا تفعل ما يفعله الآخرون "

( ولتذهب الرؤية )

" الناس يفترضون في كل أحمق أنه ولد مجنوناً .. رغم أنك لو بحثت
عن كل مجنون مثلاً لوجدت له قصة لا تتحملها أنت .. ولم يتحملها هو ! "

( ناثر البخور )

" ليس زوجي وحده هو الذي يستطيع الخيانة ! "

( ماذا يفعل )

" هناك ورقة ظلت مخبأة في ثنايا هذه الأرجوحة ، كان زوجها مازال مراهقاً يحلم بأن تبادله الحب فقط
ولم تخرج هذه الورقة من موضعها إلا بعد زواجهما بعد سبعة أعوام "

" هذه الأرجوحة كانت سجني الأول والثاني أيضاً حين صعدت إليها وحدي للمرة الأولى
بدأت في التأرجح ولم أسطع التوقف ، كنت أبكي هلعاً حتى أتت أمي لتخلصني .. وحين اكتشفت كذلك أن لهذه الأرجوحة
حداً لا تعلو عنه وإلا اصطدمت بالسقف ، لماذا لا تدور بحرية ؟! "

( الأرجوحة )

"
- أين أنا ؟-
لحظات وسأعرف مكانك..
تدور حول نفسها بضعة دورات , تحاول أن تخمن مكانه , هل هو وراء شجرة التوت العملاقة ؟ , هل يجلس على أحد الكراسي العريضة بالحديقة ؟ هل هو جالس على الحشائش على الأرضية ويداعبها كالعادة ؟ كيف ستعرف مكانه , قررت أن تسير بأى اتجاه , فإذا ما كانت ستصطدم بشيء فسيسارع نحوها لينزع الرباط عن عينيها أو ليمنعها من الاصطدام عندها ستعرف مكانه !
تكاد تصطدم بأحد الكراسي بالفعل , يسارع نحوها ويمنعها من الارتطام به , تمسك به , فيفهم اللعبة , ويضحكان سويًا "

"
هذا من أجلى ؟
يبتسم فى حنان , لا يعرف كيف يجيب , هو استغل موهبته لإسعادها , هذا كل شيء , ايقول أنه من اجلها ؟, سيشعر أنه يبتذل نفسه , ايقول انه ليس من أجلها ؟ اذن فقد رسمهم من أجل متولى
- نعم "

( ما فوق الحب )

"
ازددْنَا نُضجًا يومًا بعدَ يومْ , وازدادَت هي براءة ! , وقد كانت برَاءتها الزَائِده هيَ نقطة ضعْفِي ,وكانت تَعُوقُني في الوقْتِ ذاته من أنْ أعرضَ عليهَا أيًّا مِن مشَاكِلي , لم تَكنْ لتفهمَهَا , ولو فهِمَت فلمْ تكُن لتُدرِك ,تبدُو لهَا كل مشكلةٍ بَسِيطَة مَهمَا كَانَت معقَّدة , يبدو لها كل شخص بريء مهما كَانَت ذنُوبه , هذا وغدٌ لكنََّه لطيف , هذا نذلٌ لكنه حَنُون , هذا قاتلٌ لكنَّه كانَ مضطرًا , لو تولَّت القَضَاءَ يومًا فلنْ تُعاقِب أي مُجرِم.
هذِه هيَ , ولنْ تتغيّر , حافظتُ أنا على براءتِها كما هيَ , لم أحاول تدنيسَها يومًا , ربَّما كنت كاذبًا مع الجَمِيع ولكنني كنت صادقًا معَها , ربَّمَا كنت وغدًا معَ الجميع , لكنَّني كنت قديسًا معها , ربما كُنت صهيونيًا مع الجَميعْ , لكنني كنت طفلاً معَهَا .
كانت تمثِّلُ لي خيرَ دافعٍ في الحقيقَة , منذ أن بدأت ادركُ قسوةَ الواقِع وأنا أُحاوِل أن أصنع لي ولَهَا شيئًا , أن أكون افضل مما أرادت وتكُون كما أردْت , أن اصنع جنَّةً صغيرةً تحتوينَا معًا , وكنت اسعى لهذَا وبداخلي حافزٌ واحدْ , هيَ ! , هي حافزي لأكون أنجحْ إنسانٍ في الوجُود , كما أنَّهَا الآن أكبر حافز لجعلي أبأس انسانٍ على وجه البسيطة "

"
أبأس إنسان ؟ كلا .. البؤسَاءُ كَثيرُون , هناك من لا يجدْ من يبَادلهُ الحبْ , أأنا أم هوَ؟ أنا قطعًا ..هو لم يذقْ الحلوَى فسيكفيه أي طعامٌ آخر , أنا ذقت , وعليََّ ان أتعذَّب وأنا اعلم أننى لن أتذَّوقها مرةً أخرى , ولكنّنا بؤساء , هناك من تُتوفى حبيبته , أأنا أم هوَ؟ أنا قطعًا , على الأقل هو لن يراها مرةً أخرى ليتذكر , أمَّا انا فربًّمَا اراها , حينها ستتجلَّى ذكرياتُ سنواتٍ أربع "

( نشوة ألم )

____________

حقاً استمتعت روحي بالتحليق في سماء ناثر البخور .. تطهرت روحي بالبكاء على ومع ابطال القصص

وبين دفتيه أيضاً كان البلسم والابتسام .

وبقي أن أنوه إلى أن الغلاف الرائع من تصميم الفنان المدون أيضاً حاتم عرفة

جامع الفراشات .. وهو غلاف معبر لدرجة رااااائعة خاصة في النظرة المرتسمة في عيون

ناثر البخور .. او ربما هو عم شوقي ..

2009-02-19

هيكل في الميزان ( من خلال كتاب الصحافة والثورة )





محمد حسنين هيكل موهبة صحفية لا غبار عليها ، و هناك من اعتبره ظاهرة لن تتكرر فى الصحافة المصرية ...

لا يختلف اثنان على ذكائه ولا اسلوبه المتميز فى الصحافة ...

لكن من الخطأ ايضاً ان يعتبره البعض ملاكاً او اسطورة لن ولم تتكرر ..


بعيداً عن موقفى الشخصى منه ومشاعرى تجاهه ، احببت ان اضع هيكل فى ميزان الصحفيين من خلال كتاب

( الصحافة والثورة ) ..


ان اراه بعيون زملاؤه الذين تعاملوا معه ..


الذين احبوه والذين كرهوه ..


املاً فى الوصول الى رؤية اكثر موضوعية واكثر وضوحاً ودقة ...


علماً بأن كل ما يلى سيكون رأي كل شخص اذكر اسمه ،


ذكر على لسانه فى كتاب الصحافة والثورة للكاتب رشاد كامل ...


وعلماً بأني بدأت البحث منذ عامين ولازلت أواصل البحث عن هيكل


ماله وما عليه .. لا أدري ما السبب لكنني أجد نفسي مدفوعة وبشدة للبحث


في محاولة للوصول لحقيقة حيرتني طويلاً ..


نعود لما قيل في كتاب ( الصحافة والثورة )



ـــــــــــــــــــــــــ عنه يقول موسى صبرى ـــــــــــــــــــــــــ


" سبب اختلافى مع هيكل هو أنه كان يحجب الاخبار والمعلومات عن الصحف الاخرى لكى تنفرد بها الاهرام وحدها "





  • وعن قول هيكل فى كتابه (( بين الصحافة والسياسة )) عن موضوع الافراج عن مصطفى امين ، بأن السادات قال له : ولماذا لا اجامل الامريكان فيه ؟ و .......... من الافضل الافراج عن مصطفى امين ضمن هذه الصفقة حتى لا يتجاسر يوماً ويفتح فمه .



- قال موسى صبرى : ما قاله هيكل فى كتابه كذب ، وماحدث بالظبط انه فى اوائل حكم السادات ، انتهزت فرصة زيارتى له فى استراحة القناطر وتحدثت معه فى مسألة الافراج عن مصطفى امين وقال لى يومها بالحرف الواحد : " مصطفى امين له وضع سياسى " وبعد فترة اخبرته عن حالة مصطفى امين الصحية فقال لى بالنسبة للحالات الانسانية فانا لا اتردد تجاهاها ولا مانع ان بنقل الى المستشفى ، ونقل بالفعل الى مستشفى السجن وهذا لم يكن ما نريده لكن عندما تدهورت حالته الصحية امر السادات بنقله الى مستشفى القصر العينى .. بعد ذلك استغللنا - انا ومجموعة كبيرة من رؤساء التحرير والمحررين - فرصة فرحة السادات بزفاف ابنته ودعوته لنا لحضور الفرح وفاتحناه فى الموضوع بعد انصراف ضيوف الحفل .. واستعطفناه وطلبنا منه الافراج عن مصطفى امين وبالفعل استجاب السادات لالحاحنا والحاح السيدة جيهان واصدر على الفور قرار الافراج عنه ..



موسى صبرى : فى بداية التحاق هيكل باخبار اليوم اوفدوه الى سوريا لتغطية مؤتمر ( بلودان ) والذى حضره عدد من الزعماء العرب ، واخذ هيكل يرسل بتحقيقاته من هناك على انها احاديث اجريت معه ، وفيما بعد اتضح انها قيلت فى الجلسة الافتتاحية ولم يخص احداً هيكل بها .. وبعد عودته اصر مصطفى امين على فصله فتوسط كامل الشناوى وقال بطريقته الساخرة فى تخفيف المصائب " هيكل شاب .. ومعذور ، بيدخل مكتبك يلاقى عندك رئيس الوزراء ، يروح لعلى يلاقى عنده مكرم عبيد باشا ، يجي عندى يلاقى النقراشى باشا ، فهو نفسه يبقى حاجة كبيرة .. معلهش بقى !! ..



ولم يصفح مصطفى امين الا بعد تدخل على امين شخصياً وهو الذى عينه نائب رئيس تحرير اخر ساعة بعدها بسنوات ثم رئيساً للتحرير .. وكتب افتتاحية آخر ساعة عن هيكل .


واذكر فى مرة كان على امين خارج مصر اجتمع كل محررى اخر ساعة بمصطفى امين وكان هيكل وقتها نائب رئيس تحرير وقال المحرورن اما هيكل واما نحن وهذه استقالاتنا جاهرة قال لهم مصطفى انتوا تستنوا وهيكل
يمشى ، وبعد ايام عاد على امين وعرف ماجرى فى غيابه فجمع كل
محررى اخر ساعة وقال لهم كلكم تمشوا من اخر ساعة وهيكل يبقى

موجود .. هذا هو الفرق بين على امين ومصطفى امين وكان جزاء الاثنين
هو مافعله هيكل بهما فى كتابه (( بين الصحافة والسياسة )) ومن قبله ما
فعله بالسادات فى كتاب " خريف الغضب " .. كان هذا جزاء من احسن الى

هيكل ذات يوم ..


ـــــــــــــــــــــــــ احمد حمروش ـــــــــــــــــــــــــ



فى عهد عبد الناصر كان هيكل الصحفى الاوحد وكان هذا نتيجة موهبة
شخصية ، ونتيجة ان هيكل صنع لحياته كصحفى " تخطيط كويس " ولأنه
صحفى دءوب ومهتم ان يطور الصحافة ويتضح هذا فى الاهرام ..
عبد الناصر : هيكل هو الوحيد الذى فهمنى وفهم ما يدور فى عقلى قبل ان
اترجم فكرى الى كلمات " انه ببساطة يجلس فى رأسى " .



ـــــــــــــــــــــــــ د. محسن عبد الخالق ـــــــــــــــــــــــــ



ان هيكل لم يكن الا رجلاً محترماً وغير مسف او مهاتر وكان امينا على ما
يقوله عبد الناصر ، بل انه من اكثر الناس فهماً لفكره ، وكان يعرف
حدوده ولم يتجاوز ابداً ادب الحوار مع عبد الناصر كزعيم وكصديق وما
يقال انه كان الصحفى الاوحد والاول وانه حجب الشمس عن الاخرين فهو
كلام غير صحيح ولا اجد لهذه الاتهامات من سند الا كونها مهاترات
ومنافسات فعبد الناصر نفسه هو الذى اختار هيكل ومكان مقتنعاً تماماً به
..
ــــــــــــــــــــ د. محسن عبد الخالق
ـــــــــــــــــــــ


هو محاور بارع فى كتاباته ، شيك ، يستخدم الكلمة والجملة والعبارة
بدهاء عميق ، كتاباته وجبة تشبع ولكن تترك القارئ بعدها للتساؤل من
اقصى يمين الكلمة الى اقصى يسارها .. فارس من فرسان الصحافة فى
مصر وفى قرنها العشرين كله ..
ــــــــــــــــــ
د. يوسف ادريس ـــــــــــــــــــــــــ


هيكل سريع الحركة ، سريع الفهم ، سريع الاجابة ومن الثانية الاولى تجد نفسك
منجذباً الى ملامحه الدائمة التغير والانفعال المشحونة بكم وافر من الاطلاع
وحب الاستطلاع .. واعجبنى انه اذا اردت ان تتكلم يلمحك فيقطع عليك
التهيؤ و ترتيب الافكار وأية مقدمات قد تفكر فيها ويكول لك SHOUT اى
تكلم ..
= هيكل سياسى حتى النخاع ، بس سياسي بظرف يعنى .. لأن فى ناس
اذا اخرجتهم من السياسة يحصل لهم جنان وفزع اما هيكل أبداً .. يعنى
ممكن تقول له رأياً سياسياً او غير سياسى مخالفاً لرأيه 180 درجة وهو
يشجعك على هذا وميزة هيكل انه باستمرار يملك منطق متكامل ..


ــــــــــــــــــــــ حلمى سلام ـــــــــــــــــــــــــ


لا أحد يختلف حول ذكاء هيكل الوقاد .
- ان هيكل على ذكائه وعلى قدراته التى لا يصح ان يختلف عليها اثنان ،
يعتنق مبدأ لا يقبل الفصال ولعله مستعد لأن يقاتل حتى الموت دفاعاً عنه
.. هذا المبدأ هو ان القمة لا يمكن ان تتسع الا له وحده ..



ـــــــــــــــــــــــــ صلاح حافظ ـــــــــــــــــــــــــ


(( عن واقعة نقله هو وعدد من الصحفيين الى مؤسسات
اخرى غير صحفية بطريقة مهينة )) ، انه ذهب ومعه سعد كامل الى
شعرواى جمعة وقال له الاخير : فتحوا عينكم كويس لأن هذا الرجل - هيكل - لن يتورع ان يضع لكم
قطعة مخدرات فى ادراج مكاتبكم ..



ــــــــــــــــــــــــــ صلاح حافظ ـــــــــــــــــــــــــ


من اسباب عزوف عبد الناصر عن الادلاء باحاديث للصحافة المصرية - ولا اريد ان يكون هذا اتهاماً - هو اصرار هيكل على ان يكون الصحفى الاوحد الذى ينفرد بالحديث مع عبد الناصر ويناقشه ، فلو ان عبد الناصر مثلا ادلى بحديث ل " زيد " من الصحفيين لكان هذا اعلاناً ان " زيد " لا يقل اهمية عند عبد الناصر من " السيد هيكل " ولا تنسى ان هيكل كان رصيده الاساسى انه المحاور الاساسى لعبد الناصر وان مقاله الاسبوعى " بصراحة " انما هو افكار عبد الناصر ، او هكذا اعتقد الناس واعتقد ان هيكل قد لعب دوراً فى ان يجعل عبد الناصر لا يتحدث الى الصحافة المحلية ، وان كنت غير واثق من هذا الاتهام ..


ـــــــــــــــــــــــــ مواقف لم يعجبنى فيها هيكل ـــــــــــــــــــــــــ


- بعد وفاة عبد الناصر كتب يهاجمه هجوماً شديداً رغم كل الولاء الذى كان يظهره له فى حياته .


- بعد وفاة السادات كتب كتابه خريف الغضب ليهاجم فيه السادات هجوماً شرساً ، والكل اجمع على انه سقطة فى حيادية هيكل فى سرد التاريخ .


= اذا كان هيكل واثقاً من صدق كلمته ، كان يجب ان يقولها قبل وفاة اصحابها ، على الاقل احتراماً لكلمته واحتراماً لنفسه فى عيون الناس ... والا يظهر كشخص جبان يخشى من ذكر الحقائق .. ويتحمل تبعات قول الحق مهما كانت ..


-=-=-=-=-=-


2009-02-18

هي نمكي دي كلمة عيب ؟؟

أول مرة سمعت فيها الكلمة دي مش فاكرة كانت فين بالظبط لكن فاكرة كويس أوي أن الطريقة اللي كانوا
بيقولولها بيه حسستني انها كلمة عيب ، أو ع الاقل شتيمة
بعدين في ليلة من ذات الليالي سمعت ممثل باين في الراديو بيقول على نفسه نمكي ..
قولت يالهوى دا صريح أوي بيشتم نفسه على الملأ كده ؟!!

بعدين اتغاظت بقى لأن دي كانت تاني مرة اسمعها فقولت لأ بقى لو ما عرفتش معناها هطق من الغيظ
فقولت اسأل ماما .. روحت اسأل ماما وأنا في وسط هدومي بقى وانا متوقعة ماما هتهزأني علشان بنطق
الألفاظ دي .. واستعديت بقى للدفاع عن نفسي واني والله يا ماما اول مرة انطقها وكده
فلاقيت ماما بتضحك لما قولتلها " احم .. ماما هي نمكي دي كلمة عيب ؟؟ " انا استغربت ان ماما بتضحك واني
لسة ما اتهزأتش لحد دلوقتي فقالتلي بقى ان معناها حد " بيحبكها أوي في الشغل ولازم يعمله على سنجة عشرة "

ساعتها اتحرق دمي .. بقى اللى بيشتغل كويس وضميره صاحي الناس تتكلم عنه كأنه عامل جريمة
والكل يتهرب من الشغل معاه ؟!!

بدل ما كل واحد يتمنى يبقى زيه ويشتغل بضمير ويتعلم منه ؟؟

لأ والانيل من كده انه هو نفسه معتبر ان دا عيب فيه وبيتمنى يتخلص منه
او ع الاقل حاجة بيتكسف منها ؟!!

يعني حتى لو في حد طالع عنده ضمير نعمة كده من عند ربنا مع اول تعامل مع بني آدمين بيبصوا البصة دي للي عنده ضمير
هيبطل على طول مش شرط يكون مقتنع بس ع الاقل هيقول يعنى انا بتعب نفسى وبشتغل بضمير
وبحرق في دمي واعصابي وفي الاخر ابقى كائن مكروه والناس تتهرب مني !!طب وعلى ايه ما انا اريح واستريح وخلاص بقى

وفي الآخر نرجع نقول " ياااااااااااه الدنيا دي بقت وحشة أوي مابقاش في حد عنده ضمير يا أخي !! "