لعلمك

لعلمك

إقرأ لي

دخلوا بكليك شمال :D

Blog Archive

الجمعة، أكتوبر 21، 2011

postheadericon عن جوبز ، والقذافي ، والزراعة


من يوم ما ستيف جوبز مات وانا بفكر يا ترى لما هموت الناس هتزعل عشاني ولا لأ ؟


مش علشان أنا حابة انهم يزعلوا ! لكن علشان هم لما هيزعلوا هيفتكروا يدعوا لي !


فكرة إننا لازم نموت وفي حاجة كويسة عملناها ما تموتش ، لازم نموت وفي على الأقل بني آدم واحد ممتن لينا


وحاسس إننا فرقنا في حياته !


من يومها وانا عمالة اراقب الناس حواليّا ، عايزة امسك كل البني آدمين اللي بحبهم أرجهم وأقولهم بصوا كده وركزوا !


فكروا لما تموتوا هيكون في منكم إيه عايش ؟ لما تموتوا مين هيدعي لكم ؟ ومين هيدعي عليكم !
********


امبارح لما شوفت القذافي ميت ، الناس بتضربه بجزمهم ، وبيشتموه وكل الدنيا بتتريأ عليه وتهينه


شوفت له صورة قريبة جداً جداً لدرجة إنها سكنت جوايا


قعدت أفكر يا ترى احساسه إيه .. بني آدم زي دا مريض بجنون العظمة ، فاكر إن الدنيا كلها ملكه


" ملك ملوك افريقيا" بينضرب بالجزم !!!!!!


ياترى بيفكر في ايه وهو ميت كده ؟ قد إيه مرعوب ؟ ياترى هو مدرك هم عملوا كده ليه ؟


حاجة مرعبة أوي إنك تكون مكروه للدرجة دي !!!!
*********

هناك أشخاص يُصرِون ألا تبدأ حياة الآخرين إلا بموتهم !

********


تخيل لما تحس إن في بني آدم لازم يموت علشان انت تعيش ! صعبة أوي !


صعبة على اللي حاسسها ، فتخيلوا مدى صعوبتها على البني آدم اللي لازم يموت علشان حد تاني يعيش !


مش موضوع تضحية ، و لا قدر ولا حاجة .. لأ هو اختار بمحض ارادته إن حياة غيره تقف طول ما هو موجود !


ليه ؟ مش قادرة أفهم .. ومش متأكدة إذا كان هو شخصياً فاهم ولا لأ !!!!
********


في ناس متخيلة إنها بآدائها العبادات خلاص كده ضمنت الجنة ، وأخلاقها مع البني آدمين زفت


وبتؤذي غيرها ، و بتنكد عليهم ، وتضايقهم .. ومتخيلة انها كده صح


بتنسى إن رسولنا الكريم قال"المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده"


احنا بلاوينا كتيرة بجد ، ونعم ربنا علينا أكتر .. ومهما عبدنا ربنا مش هندخل الجنة بعملنا


محتاجين بجد نزرع .. فرحة ، وفكرة ، وخير وحاجات كتير أوي تفضل تمدنا بالرحمة بعد ما نموت !


كلام تقليدي واتقال ألف مرة بس بجد أنا حاساه أوي دلوقتي . .. محتاجة اكتبه دلوقتي لعل وعسى يفوقني في يوم من الأيام !
*********


في البوست اللي قبل دا اللي هو انتهى الدرس يا غبي ، كنت عايزة أقول كل اللي قولته فوق دا !
الموضوع متلخص في كلمتين ..  اللي بتحصده هو اللي انت زرعته ، بيتدخل في حجم وكمية المحصول عوامل معينة زي نوع التربة ، وكمية الماية وحالة الجو .. بالتالي ممكن نزرع حاجة وما نحصدهاش لأن التربة مش ملائمة لنمو الحاجة دي ( سواء بقى كانت حلوة أو وحشة )  أو كمية الماية اللي ساعدت في النمو مش كتيرة أو أكتر من اللازم أو الجو مش ملائم لنموها ( بردو سواء كانت حلوة أو وحشة ) كل دي احتمالات .. لكن الأكيد إنك مش هتزرع صبار فـ يطلع لك مانجة ! أو العكس .. لو دا حصل تأكد إنك زرعت بزرتين من غير ما تحس ، واحدة منهم الظروف ساعدت على نموها والتانية الظروف موتتها .


*********


بعض المبادئ نراها الآن صحيحة ونؤمن بها بشكل – نظنه – مُطلَق ثم نكتشف فيما بعد أنها بحاجة إلى تطوير أو تصحيح أو ربما تغيير ، ولكن الفكرة التي أظن أني لن أغيرها أبداً هي ما لخصه المثل الشعبي الذي يقول " امشي عِدْل يحتار عدوك فيك "
**********


لسة بردو مش عايزة أبقى ورقة خريف .. يارب ما ابقى ورقة خريف ! 





13 بوينتس أوف فيو:

أحْلى دُنيَــــا يقول...

هناك أشْخاص مصرّين ألا تَبدأ حَياة الآخرين الا بمَوتهم ..
رائعة هذه الجملة.. والموضوع كله رائع ..
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ‏:‏ ‏"‏إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث‏:‏ صدقة جارية ،أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له‏"
و مقولة للفقيد الدكتور مُصطفى محمــود ..
" قيمة الإنسان هي ما يضيفه إلى الحياة بين ميلاده وموته "..
........
شُــكراً على الموضوع الجميل .. عَسى أن ينفعنا فندرك ونعمَل للغاية الكُبرى " الآخره "
خالص تحيّــاتي ..

اي حاجه مش فارقه كتير ( فاكراها ولا ايه ؟ ) يقول...

" سارة درويش "
من أحلي الحاجات اللي فيكي .. انك بتعرفي تقولي اللي جوانا .. كده .. وبكل بساطه .. فكرة ان الواحد لما يموت .. هايفرق في ايه ولا مع مين - متهيألي يعني - لو عشنا ليها وشغلتنا طول الوقت .. هنعرف نعيش .. وساعة لما نموت , اكيد ساعتها - ومش عارف ازاي - هنعرف أهميتنا :)

غير معرف يقول...

" فكرة اننا لازم نموت وفي حاجة عملناها كويسة أو وحشة ماتموتش , لازم نموت وفي على الأقل بني آدم واحد ممتن لينا , وحاسس إننا فرقنا في حياته ! "
الكلمات دي رااائعة بجد, شكرا :)
انتي بتفرقي في حياتي , كفاية اني لما ببقى متدايقة بدخل اقرالك اي حاجة عشان افرح :)
ربنا يسعد قلبك وتفرحينا دايما .. ويارب ينفع بينا وبيكي الناس كلها ياااارب <3 <3 <3

مــحــمـود نــشــــأت يقول...

جميل جدا و مؤثر جدا

شمس النهار يقول...

انتي لخصتيها صح

اللي بنزرعه بنلاقيه

فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يرى ومن يعمل مثقال ذرة شرا يره

:)

غير معرف يقول...

مين بس قال ان فيه ناس متخيلة انهما لما يؤدوا العبادات هيكونوا خلاص ضمنوا الجنة..
واخلاقهم زفت مع الناس مين قال كدة.مايصحش نعمم على الناس اخطا البعض

Τζιουοντ Πιτζεον Ѽ wounded pigeon يقول...

بالرغم من ان القذافى كان شخصيه مجنونه وتصرفاته معظمها غلط وحكمه لبلده اخر فتره كان ظالم بطريق مش طبيعيه بس طريقة موته كانت بشعه ومحدش يستحملها اسلامنا مقلناش نعمل كدا ممكن تنتقم بس بطريقه شرعيه ... وموت ستيف كان حاجه صعبه هو مش مسلم بس فادنا كتير اكتر من المسلمين والمشكله انك كمسلم متقدرش تقول الله يرحمه لان غلط انك تدعيلو ... مفارقه فظيعه لما يكون انسان عظيم كده بس حتى الدعاء مينفعش تدعيهولوا .... والموت شيئ اكيد ومش هيفضل ورانا بعده غير العمل الصالح والكلمه الحلوه ... ربنا يحسن ختامنا جميعاً

أحمد فـــارس يقول...

بجد أروع 3 نقط عبرتوا بيهم عن احساسنا زي ما انا شايف الكل بيقول كده
بجد أنا أتأثرت جداً بكلامك ..
ومش عارف اقول ايه تاني

Radwa Ashraf يقول...

كفاية انى لما بقرالك بفرح أو بعيد نر فى حاجات كتيرة :)
اللي بنزرعه بنلاقيه .. هى دى الحياة

beautiful mind يقول...

والله عندك حق في كل كلمة قولتيها
بس تصدقي انه صعب عليا جدا
الراجل كان مذهول حتي وهو بيموت
مش مصدق انه بيتعمل فيه كدا
شهوة السلطة ممكن تخلي اي حد يبقي زي القذافي كدا
مفارقة غريبة بقي
الجزمة ليه بتظهر في المشهد الاخير لأي زعيم شايف نفسه

وجع البنفسج يقول...

ان شاء الله عمرك ماراح تبقى ورقة خريف ..

من الجميل انه الواحد يترك أثر طيب بعد رحيله في نفوس الغير وتبقى سيرته عطرة مثل جوبز .. وليس مثل القذافي ..

لقد أفضوا لما قدموا .

كتبت من قبل موضوع " في ذمة الله " قريب الشبه من موضوعك ..

ربنا يبعد عنك الشر ان شاء الله

كوني بخير دائما وأبدا ..

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم : الله عليكي يا ساره والله المقطع الأول من كلامك عن القذافي دا نفس إحساسي لما شوفته وهو ميت وبالذات الدبانه اللي كانوا عمالين يهشوها كلها شويه وهما بيتكلموا جنب جثته أثرت فيا أوووي إنه بقي ممدد لا حول له ولا قوة .. حاولي تقرأي قصيدة محمود سامي البارودي بعنوان كل حي سيموت إفتكرها في اللحظة دي وبجد تعبت جداااً .. أول مره أشوف معني سوء الخاتمة ربنايرزقنا حسن الخاتمة والمسلمين أجمعين

D007a

غير معرف يقول...

http://www.youtube.com/watch?v=0AVw0M2m72M

D007a

المتابعون

اعتبرها بيتك ♥

وِش القفص

خليك ورايا

دليفري..