لعلمك

لعلمك

إقرأ لي

دخلوا بكليك شمال :D

Blog Archive

السبت، يوليو 06، 2013

postheadericon اتعلمت من Red Alert


بقالي سنين بلعب Red Alert وبغض النظر عن الطاقة الرهيبة اللي بتخليني أطلعها، والراحة النفسية اللي بحسها بعد ما العبها، اكتشفت ان اللعبة دي بنت لذين فيها فلسفة كبيرة أوي !! 
اكتشفت إنها شبه الدنيا أوي في حاجات كتير، كأن قدامي نموذج مصغر للحياة، بس الفرق، إني ببص له من فوق، فقادرة استوعبه أوي، وأفهم منه حاجات كتير، حاجات كتير من قواعد اللعبة لما بطبقها على الحياة بلاقيها صحيحة.. زي الحاجات دي مثلاً :

1 - أهم حاجة لازم نأمنها المصنع الأساسي ومصنع الدهب، لو أي حاجة تاني اتضربت ممكن تتعوض لكن لو راح المصنع الأساسي سهل جدًا العدو يقضي عليا بعدها، ولو راح مصنع الدهب مش هلاقي حاجة أعملها، إلا إذا كان في  مناجم في حوزتي بالفعل، وساعتها لازم أوقف أي حاجة بعملها، وأبني مصنع دهب من تاني لأن المناجم بطيئة في الإنتاج ما اقدرش اعتمد عليها.

2 - مهم جدًا أعرف عدوي، وأعرف أقوى أسلحته علشان أحدد على أساس المعلومات دي أولولياتي في بناء دفاعي، يعني لو أمريكا لازم يكون عندي تأمينات جوية، علشان هتضرب بالطيران وهتهجم بالباراشوت.

3 - مهم جدًا ما يكونش عندي أي أماكن فاضية متحاوطة بسور (اتعزلت بسبب التأمين) لأن دا هيصعب عليا الدفاع عنها، وهيسهل عليهم القضاء عليها، قبل ما اقدر اوصل لهم، وهيسبب خسائر كبيرة في وقت قياسي.

4 - طول ما انا مش جاهزة كويس للدفاع عن القاعدة بتاعتي، لازم أقطع كل الجسور اللي ممكن توصل ليا، وساعتها هيضطروا يهجموا بالطيران بس، فهكون بحارب على جبهة واحدة بس.

5 - مسلي أوي إني أختار ألعب مع 3 أعداء، واحد منهم قوي جدًا (علشان أحس بمتعة) وواحد متوسط (علشان يديني ثقة في نفسي D: ) وواحد ضعيف (عشان استعبطه وأدخل له جواسيس أخد بيها شارات تخلي دباباتي/ رجالتي أقوى.

6 - لما ابقى جاهزة للدفاع عن نفسي، لازم أصلح واحد من الجسور واحافظ على قطع الباقيين، علشان أحدد الهجوم جاي منين بالظبط، وما اشتتش نفسي بجبهات كتيرة.

7 - لما اهجم على عدو عنده مدافع كتيرة، سواء كانت من اللي بتصعق أو بتاعة الجو، مهم جدًا أخليهم له، وأحافظ عليهم وأمنع دباباتي إنها تضربها، وأركز على ضرب الباور.. كل ما كان عنده مدافع أكتر كل ما استهلكت الباور بتاعته، بالتالي هتسهل مهمتي، لكن إني أضرب المدافع كأني بساعده في تخفيف الأحمال عن الباور بتاعه.

8 - كل ما عملت خطوط دفاع أبعد كل ما كانت خسايري أقل.

9 - طيرات السوفييت بطيئة بس غشيمة، ضربتها والقبر، علشان كده ما ينفعش استهون بيها، وبمجرد ما اسمع صوت إنها اتصنعت أصلاً أبدأ أحشد دفاعي، على عكس طيارات الأمريكان، سريعة جدًا، وضربتها قوية، لكن بتضرب مرة واحدة وتروح تاني، يعني ممكن أتدارك الكارثة.

10 - لما طيارات السوفييت تيجي وماعنديش دفاع إذن الجري نص الجدعنة :D  لازم استغل بطئها وألم مصنعي الأساسي وأجري بيه لحد ما أقطع نفسها :D 

11 - كل أسلحة السوفييت تقيلة وبطيئة، لكن متينة علشان كده أنجح وسيلة للتعامل معاها هي ضربها عن بعد. 

12 - لما يبعتوا لي الدبابة اللي لما نضربها تفرقع نووي، مش لازم أحقق لهم هدفهم وأضربها وأموتها، في حلين إما "ترد للراسل": أحولها بالراجل اللي بيلعب في الدماغ دا، واخليها بتاعتي وابعتهالهم تاني، أو أخلص منها على نضافة، بالراجل اللي بيخفي الحاجات دا. 

13 - لما يكون قدامي 3 أعداء قوتهم واحدة، لازم ابدأ بالأقرب مني، علشان أدي نفسي مساحة أكبر في الحركة، وأقلل الضغط على قد ما اقدر، ولو قوتهم متفاوتة لازم أبدأ بالمتوسط، علشان أتخلص من ضغطه عليا، ولأنه مش ضعيف لدرجة إني أكون منهمكة في الصراع مع الأقوى وهو لسة في ضهري، بعدها أخلص على الأقوى علشان ما اقدرش أسيبه وقت أطول من كده لأنه بيقوى مع الوقت وبيهت فيا، الأخير دا أخره اضرب له مصنع الدبابات والقاعدة الأساسية بتاعته وهو هينسحب لوحده :D 

14 - كل حاجة تبعي لازم تبقى قريبة من بعضها، علشان ما اشتتش دفاعي، وعلشان أقدر اراقبها كلها مع بعض، لكن لو في رفاهية إني يكون عندي قاعدتين، حلو أوي ان يكون عندي قاعدة بعيدة احتياطية، متأمنة كويس وبعيدة عن المعمعة، بس غالبًا لما بيبقى عندي رفاهية قاعدتين، ما بيكونش قصادي عدو قوي بالدرجة اللي تخليني أعمل قاعدة احتياطية (الدنيا ما بتديش محتاج :D )

15 - طريقة تفكير العدو في دفاعه، بتعكس غالبًا خطته في الهجوم، يعني أكتر حاجة بيأمنها دونًا عن باقي "أشياؤه" غالبًا هي أول حاجة بيفكر يضربها عندي أو يبعتلها جاسوس

16 - مهم جدًا جهاز التعتيم.. الضلمة بتحمي أكتر من أي أسلحة دفاع، طول ما هو مضلم على رجالته ما بعرفش أعمل لهم جواسيس، وطول ما هو مضلم على تأمينه ما بعرفش أنا "بواجه إيه بالظبط" بالتالي ببقى مش عارفة أنا محتاج أعمل أي نوع من الأسلحة، علشان كده أول حاجة لازم أضربها قبل ما ابدأ الجهاز بتاع التعتيم 

17 - أجمل حاجة تخترق بيها الضلمة وتبقى مطمن إنهم مش هيموتوها لأن مالهاش "هوية" واضحة، هي إنك تسيطر على دماغ "بقرة" أو حد من المدنيين أو عربية من بتاعة المدنيين وتزرعها جوا القاعدة بتاعته، وسيبه يعتم لحد الصبح يا معلم :D آت زيس مومنت تقدر تقوله "شايفك وعارفك وهجيبك" 

18 - من الغباء إنك تحط الكلب لازم في جنب معين من أي حاجة عايز تأمنها من الجواسيس، لأنه ببساطة ممكن جدًا يلف ويدخل من أي حتة تانية، حط الكلب في محيط المكان، بعيد شوية، علشان لما ينتبه للجاسوس ما يكونش الوقت فات

19 - الكلاب ما حدش بيعرف يلعب في دماغها بالتالي ماحدش بيقدر يسرقها منك ويخليها تابعة ليك، عكس كل حاجة تانية! اعتمد على الكلاب أوي.. صحيح الكلاب ما بتضربش دبابات بس بتقدر تموت اللي يلعب في دماغ الدبابات أو الجنود ويخليها تابعة ليه.

20 - أكتر حاجة تحرق العدو مش إنك تهد المصنع بتاعه.. أبسلوتلي.. إنك تجيب مهندس وتدخله في المصنع ويبقى بتاعك انت :D 

21 - لما تلعب في دماغ أي عنصر من عناصر العدو (جنود أو دبابات) أخلص منه بسرعة، لأنه في أي لحظة وأي ظروف، ممكن يرجع تاني بتاعهم عادي، ابعته يضربهم تاني، ولما تخسره مش هتبقى خسرت حاجة، تبقى بتضربهم بمالهم

22 - لما تسيطر على مصنع بتاعهم، في قلب مكانهم، ما تحتفظش بيه كتير.. لأنه سهل تخسره، بيعه واستنفع بفلوسه أحسن لك

23- لما تعمل أكتر من عربية دهب، ويضربوا لك واحدة مش هتتأثر تقريبًا، وهيبقى عندك وقت وفرصة تعوض العربية دي، لكن لو عندك عربية وحيدة.. وانضربت، تبقى بتضيع يا وديع



2 بوينتس أوف فيو:

بِنت نُكتة يقول...

فن الحرب سن تزو
فن ريد الرت .. سارة درويش
:D

الازهرى يقول...

معنى كده إنك بتلعبى بالجزء بتاع يورى

الجزء القديم أصعب وأجمل

المتابعون

اعتبرها بيتك ♥

وِش القفص

خليك ورايا

دليفري..