لعلمك

لعلمك

إقرأ لي

دخلوا بكليك شمال :D

Blog Archive

الأربعاء، نوفمبر 20، 2013

postheadericon تعبان ؟ حاسس إنك ضعيف؟؟ زور مريض!

لو تعبان وحاسس انك ضعيف ومش قادر تعمل حاجة في الدنيا، وماعندكش امكانيات كفاية وماعندكش ظروف مساعداك تكون مبسوط، روح زور مريض!
لو انت نفسك مريض، روح زور مريض بمرض أقسى من مرضك، أو حالته متأخرة عنك، هتشوف قد ايه انت كويس، وقد ايه البني آدم ممكن يستحمل، ويعيش ويقاوم، وساعات كمان ـ تخيل ـ يبتسم! 
****
جدو الله يرحمه لما كان مريض، كان ما بيقدرش ياخد نفسه بسهولة، وكان فعلاً بيتعذب علشان ياخد نفسه، فكنت وقتها عارفة كويس أوي قيمة كل نفس بتنفسه، وبحمد ربنا وبشكره عليه !
جدو، ما كانش بيقدر يتنفس، وفي الحقيقة كان بيحتضر.. بس كل يوم لما كنت ادخل له الصبح، واشوفه تعبان وابقى زعلانة كان هو بيستقبلني بابتسامة من قلب قلبه، ويقول لي "صباح الجمال / صباح الورد".
****
لما رحت مستشفى الجذام، عرفت قيمة كل حاجة ربنا مديهاني، وحسيت اني ابقى عيلة أوي لو زعلت، وشفت الناس قد ايه بسيطة وقد ايه ظروفها صعبة، لكنها قادرة تعيش رغم تدهور حالة بعضهم لدرجة إنه ما بيقدرش يستخدم إيديه! 
لما كنت بروح مستشفى السرطان في طنطا، وكنت بشوف الأطفال المرضى واللي قادرين رغم وجعهم يضحكوا كل شوية والتانية، ويلعبوا ويحاولوا ينسوا الوجع
لما شفتهم ما قالوش آه واحدة في وجودنا، رغم ان انا الكبيرة لو عندي ربع اللي عندهم هنهار وهبقى تعبانة ومش طايقة نفسي، كنت بحس إني صغيرة أوي لو اتضايقت أو كشرت.

*****
متهيألي ربنا لما وصانا نزور مريض مش بس حكمته في دا اننا ندعم المريض وننسيه تعبه ووجعه ونحسسه اننا جنبه، لكن حكمته بردو ان احنا نفسنا نحس بقيمة حياتنا، وصحتنا، وأبسط الحاجات اللي بنعملها وبنشوفها عادية وهي في الحقيقة معجزة! 
ربنا من حكمته عايز في كل مرة نزور فيها مريض مهما عظم ابتلائه إنه آهو.. تعبان آه بس عايش ! قادر يتحمل وجعه وما جرالوش حاجة.
ممكن يكون مفعول الزيارة قصير المدى ومش بيأثر لوقت طويل، علشان كده محتاجين دايمًا نزور مريض، نعرفه أو ما نعرفوش المهم نزوره ونحس ان مافيش حاجة تخوف، أسوأ كوابيسنا بنشوفها قدامنا وبنلاقي الناس متحملاها عادي 
الكلام دا عادي ومكرر واتهرس في 100 ألف فيلم قبل كده، بس يمكن محتاجين نفتكره كل فترة، زي ما احنا محتاجين نفتكر كل فترة قيمة النفس اللي بنتنفسه

3 بوينتس أوف فيو:

هاااجر يقول...

الحمد لله الذي عفانا وربنا يشفي ويخفف عن كل مرييض ياااارب

norahaty يقول...

الحمد لله
رب العالميــــن
فعلا لو ننظر على ما عندنا
قبل أن ننظر الى ما عند الأخرين
حنرتاااااااااااااااااااح اووووووى

الازهرى يقول...

لله الحمد من قبل ومن بعد

المتابعون

اعتبرها بيتك ♥

وِش القفص

خليك ورايا

دليفري..