لعلمك

لعلمك

إقرأ لي

دخلوا بكليك شمال :D

Blog Archive

بحبهم

الأحد، ديسمبر 31، 2017

postheadericon 2017 أو أليس في بلاد العجائب


السنة اللي فاتت زي دلوقتي كنت شخص مختلف كتير، ومش مبسوط. السنة دي الحمد لله راضية جدًا وأكثر اطمئنانًا.. لو هحط label للسنة دي هعتبرها سنة "الشجاعة" بالنسبة لي.. كنت أشجع بكتير من قبل كده، وبقى عندي الجرأة أطلع برة "منطقة راحتي" والمضمون واللي اتعودت عليه وأستكشف الدنيا والناس برة دايرتي..


جربت حاجات كتير كنت في سنين قبلها بقعد أحسبها بالمللي قبل ما أجربها وأنا خايفة جدًا من الفشل، من ردود الفعل، من الإحباط وما بفكرش أبدًا لو ظبطت هنبسط إزاي.. حاجات كتير من اللي جربتها ما ظبطتش بس لقيت الموضوع مش مرعب زي ما كنت متخيلة، قلت لنفسي "كفاية كنتي شجاعة" وقلت لها في أوقات تانية "كفاية إنك واضحة" وكفاية إني وصلت لنتايج واضحة حتى لو النتيجة دي إن الحاجات دي ما تنفعنيش..


حسيت السنة دي إني عاملة زي أليس في بلاد العجائب.. شفت حاجات كتير غريبة وقابلت ناس اغرب.. وناس كنت شايفاها بطريقة بصيت لها بصة تانية.. الدنيا دارت ولفت ووريتني العجب في سنة واحدة بس.. شفت تدابير ربنا اللي قد إيه مظبوطة بالمللي ودا قلل كتير من إحساسي بالهم.. بقيت كل شوية أقول ربنا هيدبرها وأحاول أهدى.. 


عرفت السنة دي بوضوح إيه الحاجات اللي مش عايزاها واللي ما تنفعنيش، وعرفت كمان كتير عن اللي محتاجاه وعايزاه، رغم إني متأكدة إنه بعد كام شهر ويمكن كام يوم اللي محتاجاه يتغير بس مبسوطة إني دلوقتي في اللحظة دي عارفة إيه اللي يناسب النسخة دي من شخصيتي..


عرفت السنة دي إن في حاجات كتير "مؤقتة"، حاجات حلوة وحاجات وحشة ولازم أتقبل دا، وسواء كانت هي حاجات حلوة أو وحشة تقبل إنها مؤقتة هيساعدني كتير دلوقتي.. وعرفت إنه مش لازم إحساسي بعدم الانتماء لأشخاص أو أماكن يكون غلط.. يمكن فعلاً لأني مش المفروض أكون هنا.. مش لازم أحشر البازل هنا لو دا مش مكانه لأنه في الآخر هيتشوه ويشوه المكان اللي يتحط فيه..


ناس كتير السنة دي سندتني، حتى من غير ما يعرفوا إنهم بيسندوني.. هاين عليا أقولهم واحد واحد شكرًا 


كتبت السنة دي كتير، أكتر من أي سنة فاتت ومبسوطة.. وأثر رسايل رفعت كان أوضح بكتير عليا رغم إني بدأتها من سنتين..


السنة دي كانت غريبة، مليانة مفاجآت ومليانة أيام فيها عياط كتير وإحساس بالفشل والعجز بس لما ببص للصورة من بعيد شوية بلاقيها كانت حلوة.. كانت عاملة زي 10 سنين ورغم كده فاتت هوا..

0 Say something:

المتابعون

اعتبرها بيتك ♥

على ذوقكم..

خليك ورايا

دليفري..