2018-06-02

10 Cloverfield Lane

- spoiler alert  - 

الفيلم دا كان مرعب جدًا بالنسبة لي بشكل نفسي! في حد ما تعرفوش بيقولك إن العالم برة بينهار.. وإن في كائنات غريبة ضربت الأرض بكيماوي.. وهو خاطفك عشان بيحميك.. واختارك بالصدفة عشان يحميك من الانهيار بتاع العالم برة.. هو مجهز مخبأ آمن جدًا، ومافيش في المخبأ دا غيرك انت وهو وواحد كمان! 
المخاوف غير المنطقية اللي بيكلمك عنها بتخليك تشك فيه، استعداده أكتر من اللازم كمان بيخليك تشك فيه.. بس قدامك خيارين أصعب من بعض... يا تآمن بيه تمامًا وتكمل في المخبأ.. يا تحاول تهرب وانت وحظك.. يا يطلع كداب وينكتبلك عمر جديد.. يا يطلع صادق وتتحرق! 
كان في شواهد كتير بتقول إنه كداب.. خاصة إنه عنيف أكتر من اللازم.. هتشوف علامات تحسسك إنه كداب وانه مجرم كمان ومختل.. تقرر تهرب.. تاخد ضربة تانية وترجع تاني.. 
هتيجي في لحظة ما تقدرش تقاوم شكك.. فتقلب الترابيزة عليه بشكل ما يسمحلكش أصلاً ترجع تاني.. وتهرب فعلاً.. بعد ما تضطر تقتله.
لحظة مرعبة كانت البطلة بتعيط فيها بعد ما طلعت برة واكتشفت إن في طيور.. وإن دا معناه إن الهوا مش ملوث بالكيماوي.. بتعيط من الفرحة لأنها نجت.. ومن هبلها لأنها خافت كل دا وفي الحقيقة مافيش حاجة تخوف..
هتحس بأمان لحظة واحدة وتتنهد تنهيدة خلاص.. وبعدين تكتشف إنه للأسف كان صح!! وتكتشف إن في كائنات غريبة بتضرب المكان والأرض كلها! 
جنب رعبها من إن كلامه طلع صح وإن فعلاً العالم بينهار.. في ندم إنها دمرت ملاذها الوحيد.. وندم إنها قتلت الشخص اللي كان بيحاول يحميها ! 
المشكلة إنها بردو لو ما كانتش هربت ماكانتش هتبقى مرتاحة.. هتفضل طول الوقت تفكر في إنه كداب وإن العالم مش بينهار برة ولا حاجة!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Say something...