2018-08-07

أنا بخاف من الأمومة..


النهاردة في الشغل قابلت في الحمام بنت زميلتنا بتتألم لدرجة إنها بتعيط بالدموع من وجع في بطنها.. ماكنتش اعرف انها حامل واقترحت عليها تاخد مسكن.. أبسط حاجة بنعملها في حالة الألم للدرجة دي.. قالت لي ما ينفعش.. 
تحاملت على نفسها وخرجت عشان تكلم الدكتور تسأله عن الوجع وتسأله تعمل ايه.. لما شفتها افتكرت للمرة المليون إني بخاف من الأمومة جدًا.. بترعب من فكرة إني ما ابقاش ملك نفسي تاني أبدًا! أكل شرب علاج مشي نوم كل حاجة بحساب لأني مسؤولة مش بس عن حياتي لكن عن حياة ابني اللي هو أهم بالنسبة لي من نفسي! 
بعدين وجع الولادة! اللي مش عارفة اتخيله! دا غير أصلاً بهدلة الدكاترة والتحاليل.. وفكرة إني شايلة كائن حي بيتنفس وياكل ويكبر جوايا! بحسها حاجة تخوف.. تخوف كأني شايلة طول الوقت إزازة هشة جدًا جواها فراشة!
بعد الولادة خلاص حياتي كلها بقت ملك حد تاني.. ما ينفعش أنام وقت ما انا عايزة أنام وقت ما ينفع انام.. ما ينفعش أنفرد بنفسي يوم بطوله زي ما بحب.. ما ينفعش حاجات كتير.. مش بس لأنه ما يستغناش عني لكن لأني أنا كمان مش هبقى مطمنة لو بعيد عن عيني! 
بخاف إني أحب كل الحب دا لحد.. إني مش ضامنة إنه ما يتعرضش لأذى ولا ألم.. لأ دا أنا متأكدة إنه هيتعرض لأذى وألم أكتر من مرة سواء طال الوقت أو قصر..
أنا بخاف من الهشاشة والضعف اللي الأمومة بتخلينا فيهم.. وبخاف من القوة اللي بتديهالنا بردو وتخلينا نتحامل على نفسنا أكتر من اللازم عشان مش هينفع ننهار دلوقت..

هناك تعليقان (2):

  1. مي تو
    الأمومة مرعبة أصلا

    ردحذف
    الردود
    1. جدًا. مش عارفة الناس اللي بتشوفها حاجة سهلة هبلة ولا قدراتها خارقة.

      حذف

Say something...