2020-03-09

عرفت هحرق المسلسل فييييييييين !

أنا مبسوطة جدًا ومتحمسة إني هنا.. بقالي يوم كامل عندي كلام كتير عن مسلسل اتسحلت معاه تقريبًا 10 ساعات متواصلين من المشاعر والأفكار والكلام والعياط ومش عارفة أتكلم عنه فين وما ابقاش بحرقه.. فاكتشفت أنا ليه بحب المدونة لمثل هذه المواقف والله ! 
رغم إني حاسة إن ماحدش بيجي هنا بس احتياطي نحط spoiler alert لمسلسل This is us 


امبارح سفيت 11 حلقة ورا بعض من المسلسل، كل حلقة تقريبًا 42 دقيقة وما حسيتش بملل رغم إني بفضل طول الوقت الحاجات اللي فيها سسبنس أو thriller.. وقعدت أعيط لحد ما عيني وجعتني من غير سبب غير إني عايزة اعيش في بيتهم أوي وبحبهم جدا وجاك خلاص بقى فتى أحلامي ونفسي يحبني راجل زيه وقد محبته وبصبره! 
لما فهمت إن جاك كان بيبذل أقصى ما عنده عشان ما يبقاش الراجل اللي وعد أمه ما يكونوش.. وعشان يبقى الشخص اللي كان نفسه هو يحظى بيه يومًا صعب عليا جدًا وبقيت بعيط تقريبًا طول المسلسل من غير سبب.. وكل ما أشوف ولاده حيرانين من بعده رغم إنهم كبار بعيط..
وبعيط على راندال واحساسه بالتخلي وانه مش مرغوب فيه لدرجة إنه ما قدرش يشوف قد ايه في ناس تانية كانت متمسكة جدًا جدًا بيه ومش مضطرة.. بس هو كان محتاج يحس دا من شخص واحد بس في الدنيا
وبعيط على ابوه اللي خد قرار كان صح جدًا بس رغم كده أنا متغاظة منه جدًا عشان حاساه خد بقوة الضعف اللي ما يستحقوش ! وإن دا نوت فير خالص! إنه خد قراره وما اتحملش عواقبه وفي النهاية حظى بابن طيب حنين بيحبه في آخر أيامه! متخيلة جدًا خلاط مشاعر راندال جوا قلبه! هو عنده حب محتاج يديه للشخص دا بالذات على الرغم من كل غضبه منه ومن كل إحساسه بإنه ما يستحقش دا وإنه اتخلى عنه وإنه حرمه من مشاعر كتير جدًا.. بس زي ما الحرمان من الحنان بيوجع كبت الحنان بيوجع جدًا.. 
أما أمهم، ريبيكا هوسها بالمثالية والكمال وإنها تقتل نفسها ومهما تبذل مجهود هي 9 وعشان هو بيبذل مجهود أقل فهم 6 بينما هي أصلاً مهووسة بالكامل فخلاني شفت نفسي وطبعًا عملت إيه؟ عيطت طبعًا! اللحظة في هلاوس راندال لما شافها من جوا، لما شافها قد ايه خايفة ومجنونة وأهم حاجة عندها إنهم يكونوا آمنين كانت عاملة زي ما أكون بشوف نفسي! بشوف أكتر حاجة في الدنيا بتخوفني من الأمومة.
شفت خوف ريبكا من إنها تحب راندال في الأول.. رعبها من إنه يكون مؤقت! إنها تحبه للدرجة اللي توجع دي وفي الآخر يروح! 
حبيت أوي تقاليد الأعياد اللي بيحافظوا عليها وبيحاولوا يتمسكوا بكل لحظة سعادة عاشوها وكرروها! شفت نفسي واخواتي في اوضة كوخ الصنوبر في أول عيد شكر قضوه على طريقتهم. شفت حرص راندال على كل تفصيلة كأنه نفسه يعيد الزمن بكل ا لمشاعر دي تاني.. وفاهمة أوي إحساسه فيها وقررت من ساعتها أحافظ قدر الإمكان على اللي أخويا بيحاول يعمله مؤخرًا في الأعياد وخلاه بقى له طعم تاني بعد ما كنت بكره فعلاً العيد.
حبيت علاقة الأخوة الصادقة والملغبطة بينهم وإيمانهم المطلق ببعض.. حبيتهم حقيقي لدرجة اتمنيت الحياة ما تعملهمش أي حاجة وحشة <3 nbsp="" p="">


هناك تعليقان (2):

Say something...