2018-07-12

هيستيريا


عايزة أعيط. ما بقتش أعرف أشوف نكت "أدخل أعيط في الحمام في الشغل" تضحك خالص..
بقالي أيام كل اللي على بالي إن "ماحدش قالي إنها هتبقى صعبة كده" أنا حقيقي مش عارفة أنا عايزة إيه.. على مقاييس كتير حياتي دلوقتي أحسن بكتير، وقرارات كتيرة اخدتها ماكانش عندي فيها أوبشن تاني.. بس الحياة صعبة أوي! 
أنا مش مبسوطة، مضغوطة وقرفانة وتعبانة ونفسي اتقطع وحيلي اتهد.. بس لو الزمن رجع بيا هختار نفس الاختيارات تاني.. مهم جدًا أعرف بيني وبين نفسي كده. 
ماعرفش ليه بيوصفوا المأزق الصعب بإنه "ضهرك للحيط" أنا نفسي حقيقي أحس إن في حيطة ورا ضهري لأني تعبت من الإحساس بإني واقفة في الهوا تمامًا.. دا أنا حاسة الأسوأ من كده.. أنا طول الوقت شادة أعصابي وبحاول أحفظ توازني لأني طول الوقت على شفا حفرة ما! 
أنا تعبت من المناهدة، كل اللي عايزاه أعيش في سلام والحياة ما تبقاش صعبة كده. تعبت على ما أوصل هنا، ولما وصلت هنا لقيت ناس مش شبهي ويمكن مش متقبلاني عايزة طول الوقت تغير فيا حاجة، وأنا لا شبه هناك ولا شبه هنا.. طول الوقت واقعة في المأزق دا.. مش شبه أي مكان، فيّا من دا ومن دا، ورافضة جزء من دا وجزء من دا.. حتة بازل حيرانة مش لاقية مكانها.
كنت بتكلم مع صديق حوالين الوضع الحالي لكل واحد فينا واللي مثير للسخط جدًا رغم إننا نزعم إننا شاطرين، عندنا ضمير في شغلنا، والمشكلة الأزلية "ما بنحبش الشو" اللي للأسف ضروري جدًا في مصر بالذات.. قالي يا سارة الحياة اختيارات وإحنا اخترنا على فكرة.. اخترنا إننا ما نطلعش على كتاف حد ولا نؤذي حد.. مش عايزين من الدنيا أكتر من السيرة الطيبة وإننا نروح بيتنا نتفرج على مسلسل ونعيط... 
حقيقي دا أدق وصف للي عايزاه من الدنيا.. بس المشكلة إنه حتى دا ما باخدوش! حتى دا بقى صعب جدًا ! 
دا مش انعدام طموح على قد ما هو تعب.. إحباط وتعب ووجع قلب عميق.. جريت لما اتقطع نفسي عشان أوصل بس لخط بداية السبق.. بجري عشان ما يتداسش عليا لو وقفت.. ومش حِمل خالص إن حد يزقني ويزاحم قدامي عشان يسبقني..
المرة دي أنا ما بكتبش دا علشان أرجع له وقت تاني وأقول أنا عديت أوقات صعبة وأفخر بنفسي إني تجاوزتها، ولا عشان بعدين أحمد ربنا إن وضعي بقى أحسن.. لكن عشان لو حد ما لسة ما دخلش الدنيا بقلبه عدى هنا.. يبقى في حد في الدنيا قاله إنها هتبقى صعبة.. صعبة وتقيلة وسخيفة ومتعبة.. وإن اليوم الجديد أحيانًا ما بيبقاش كلمة تفرح زي ما بيقولوا في التنمية البشرية.. لكن حاجة تخوف وترعب لدرجة إنك تبقى مش عايز تنام ولو نمت مش عايز تصحى عشان ما تضطرش تواجه العالم المرعب دا يوم كمان وانت لسة ما تعافيتش.
في كل الجيمز ما بيسمحوش ليك تكمل لعب ولا تحاول تاني إلا لما بار الطاقة بتاعك يتملي على الأقل للحد الأدنى ليه.. لكن الحياة للأسف مافيهاش الأوبشن دا خالص. 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Say something...